fredag 20 mars 2009

Nu taggar vi Skelleftetravet!

Underbara fredagar! Idag plockade Isabelle upp oss i bilen med OS-ringarna (Audin alltså), mig sist, och tyvärr satt en Sara med H i framsätet och gjorde fula grimaser åt mig. Nej, kanske inte grimaser, men hon vinkade hejvilt och menade att det var en sensation att jag var ute ur huset i tid... Hennes självbelåtna fejs svällde upp i sidorutan och jag kände bara: nej. Då var den bilturen förstörd. Tur att det var trevligare hemåt.
Jag fick även testa köra Audin, efter att ha agerat parkeringsvakt när vi skulle backa ut bilen från parkeringen. Fordonseleverna gör nämligen skäl för sitt rykte och parkerar två meter bakom en... Hur fan tror de man ska få ut bilen då?! Tyvärr måste jag även tillägga att det stod en mycket fin BMW (som jag vet tillhör en viss Rune) bland "fordonsbilarna", alltså precis lika idiotisk parkerad, och därmed sjönk medelintelligensen i våran klass.
Tillbaka till provkörningen av Audin. Den var redigt najs, och eftersom att Audi är lite klass ändå så kan jag väl kanske, möjligtvis tänka mig ha en sådan i framtiden (men jag säger inte att de är bättre än BMW!), MEN INTE EN DIESEL!!! Oh no, de gillar jag inte!

Var ute och joggade med en nyskodd Boel idag. Svårt att säga om det blev bra eller inte, men förhoppningsvis har jag svar på det efter snabbjobbet imorgon. Hade egentligen tänkt heata henne, men då ville visst stallägaren följa med sin ponny, så det får vänta till i veckan. Ponnyn (läs: Furir) var för övrigt jättetrevlig att rida idag. Utedressyr till soptippen, och jag var rätt slut när vi kom tillbaka upp till byn igen. Han må vara liten, men det är ändå mycket att arbeta med.

På måndag startar Jalle på Skelleftetravet på V4, lopp 1, och det är bara till att hålla tummar och tår! Startar gör även Ytterbergshästen Ima Comet, fast i lopp 5. Mest troligt åker vi ner med Furir för ett snabbjobb efter tävlingarna, och då passar det ju alldeles utmärkt att kika på de hästar vi känner igen. Härligt, härligt, och tänk om det skulle bli bra väder! Då kanske jag till och med kan ägna mig åt lite fotografering! Yey!

Nu ska här snart köras iväg till Norsjö där jag ska vara "barnvakt". När jag liks ändå kör iväg åt det hållet har jag bestämt träff med en "nordisk ridhäst"-människa ute i Bastuträsk på lördagen. Hon har en jättefin bruksnordis, en hingst vid namn Björkgårdens Charmör. Har läst en hel del vackra ting om honom och dessutom sett honom på bild, så jag taggar för fullt!

Måste bara länka till den här sammanfattningen av de norska hingstarna som kårades år 2000. Moe Odin, Bol Elden, Bokli Balder, Ulsrud Igel... och några till. Men de förstnämnda... MHM! Riktig hästporr! Fast Bokli Balders bild gör honom inte rättighet. Idioterna har fotat honom i nerförsbacke, vilka amatörer! Nej, den killen är såååå mycket vackrare än vad den där bilden visar.

Finns mycket fina hingstar i denna värld. Min senaste upptäckt är Raikkonen, som fångade min blick framför allt för sin storlek och sitt utseende (läs om exteriören i pdf-filen). Ingen topphäst om man ska se till stam och prestationer (även om han travat en rejäl tid som 4-åring), men avel är inte enbart sånt, det krävs lite tur och slump också...

Inga kommentarer: