torsdag 19 mars 2009

Jag har fått ekipaget på rätt kurs nu.

Nu så! Nu känner jag mig lite mer skrivar-sugen, så här kommer ett vettigare inlägg!

Det som nu har hänt är ett besök på Umeå Universitet. Det var en riktigt trevlig och peppande dag (om än en lång sådan, var tvungen att gå upp kl. 5, var hemma vid 7...) med mycket information om program och kurser. Dagen hade delats in i 5 pass, där det varje pass gick att välja bland x antal föreläsningar om olika utbildningar. Till det fanns även rundturer bland lokalerna, montrar som stod utställda på området och ett informationstorg med samlad information om utbildningar.
Första föreläsningen jag gick på handlade om biomedicin och läkare, och biomedicin låter riktigt intressant! Efter 3 år på universitetet får man legitimation som biomedicinsk analytiker (om man så vill) som det tydligen ska finnas stor brist på. Namnet kanske är intetsägande, men det handlar iaf om analyser av blod-, tumör- och diverse andra prover. Tittande i mikroskop skulle jag vilja säga, men det är väl kanske inte hela sanningen. Jag ska läsa på lite mer om yrket (läs: lönen) och så får jag väl fundera lite på det där... Ska jag sedan vara riktigt ärlig så lockade det delvis för att exempel på arbetsplatser var SLU (Svenska LantbruksUniversitetet) där man kan jobba med djur...

Jag har nu några alternativ som jag kommer att söka på nu i vår, men troligtvis tackar jag nej och försöker mig på ett sabbatsår med högskoleprov och kommer igen nästa vår. Man vet ju aldrig, jag kanske har en genialisk ådra för högskoleprovet någonstans djupt inom mig och om det skulle vara så bra så kan veterinär vara ett alternativ.
Nyttigt att titta på är framtidsutsikterna, och här fanns en fin liten bild på hur det kan komma att se ut. Mittenstrecket (dvs. 100%) representerar balans, de yrken som inte når balansstrecket kommer det att finnas brist inom och de som går förbi har då alltså för många yrkesutövare.

Boel fick igår bära på en ny ryttare, och tydligen hade hon rent av brallat! Och försökt sig på att galoppera! Hör och häpna... Men nej, jag är inte jätteförvånad. Hon har ju i stort sett vilat sen i lördags då hon drog av sig en sko, så att få fara ut med sällskap då... Hon är 3 år, trots allt. I övrigt hade hon väl skött sig bra, och det kan man bara tacka och bocka för.
Nu är hon omskodd, så på lördag ska jag ut och köra lite fortare igen, förmodligen blir det heat-jobb den här gången. Hon går med samma skor runt om och har fått tårna nerkortade. Att hon kortades bak var bara bra, frågan är hur det blir fram... Hon har ju fungerat rätt bra med långa tår, men det kan bli intressant att se om det går lika bra med korta.

Stallägaren har spånat på att låta Furir gå ut i ett lopp den 1:a april på Umåker. Attans! Just den dagen har vi nationella i svenska och läraren tror att vi kommer att hålla på till iaf 2 på eftermiddagen. Beroende på när Furres lopp går får vi alltså se om jag kan följa. Vore ju surt att missa årsdebuten...

Synd att man inte har en häst född 2007. Nu ges det ut sammanlagt 15 000:- till en inkvalad 3-åring år 2010 (10 000:- till uppfödare, 5 000:- till ägare), och att man lägger ut lite pengar på ägaren är nog bra för att främja rasen. Det är bra att man underhåller uppfödarna, men hästarna ska ju ut på banorna oxå...

Nu är hingstkatalogen ute till salu! Yey, bara att beställa från Sleipner! Dock lite trist att det inte finns gratisupplaga på nätet (norrmännens varmblod har det), men det är väl bara att hosta upp pengarna och vara nöjd med livet. Känns som att jag redan har rätt bra koll på de flesta, och många går ju att hitta här på nätet, men att ha den riktiga hingstkatalogen i handen är nog inte helt fel ändå.
Appropå hingstar så börjar det ju dra ihop sig för en mini-hingstturné. De som ligger på listan nu i vår/i början på sommaren är Frigg Mollyn och Åsaelden i Umeå, Rapp Best i Lövånger, Lykke Gutten och Ravn Jahn i Piteå och Wikvinn och Keik Jo i Ö-vik. Får se om det blir någon större hingstturné senare i sommar, jag är ju hemskt sugen på Hudik Stallions hingstar (bl.a. Alm Viktor) och en hel del andra längre söderut.

Nu ska jag försöka hitta motivationen till att sitta igenom en fysiklektion innan lunch!

Inga kommentarer: