torsdag 29 september 2011

Redovisning av min första tentaperiod!

Uppdateringen här har blivit lite lidande av att min första tentaperiod har inletts.
Första tentan gjordes redan den 19:e, det var ett osteologiprov i datasalen. Och det var... löjligt. Jag hade verkligen laddat upp inför det, helt övertygad om att en tenta skulle vara sju resor värre än proven vi hade i gymnasiet. Så var inte fallet. Det kändes som något av ett magplask när jag gick ut ur salen efter en halvtimma (jag var inte den enda, för övrigt). Här hade man nött och kämpat och dessutom varit väldigt nervös när det visade sig att det på inga sätt var något man borde ha varit nervös inför.

Andra tentan gick av stapeln i måndags, då gick vi upp i grupper om 3 till det s.k. Asis, där det fanns både blött material (alltså dissektionsmaterial) och ett skelett. Vi fick redovisa muntligt om varsitt område (jag fick urogenitalorgan och huvud och kotpelare på skelettet), på ca. 12 minuter per skalle. Jag klantade mig lite grann, men blev godkänd ändå och om jag förstått saken rätt ska vi inte vara mer på Asis efter det här... Det är lite synd, för även om lukten onekligen inte var av den behagliga sorten var det riktigt roligt att dissekera.

Igår var sista inlämningen för ett embryologiprov vi skulle göra via nätet. Vi fick göra det hur många gånger vi ville, hemifrån dessutom, men skulle någon gång ha uppnått 100% rätt. Jag gjorde bort det under tisdagen, och nu väntar tentan med det stora T:et imorgon. Då ska man kunna sin sak både inom anatomin och embryologin. På anatomi-delen känner jag mig ganska säker, det har vi ju ändå nött sedan vi började för 4 veckor sen (herregud, har det redan gått så lång tid!), men embryologin är en annan femma.
Embryologi började vi med förra veckan, och det är svårare att "ta på" än anatomin, både bokstavligt och bildligt talat...

Jag finslipar i alla fall det sista nu på förmiddagen, åker in till skolan för en frågestund + filmvisning i eftermiddag och går igenom allt en gång till ikväll.
Däremellan ska jag hinna packa, för imorgon efter tentan bär det av hemåt! Jag och mina fina gröna bil återvänder tillfälligt till Norrland, bilen för att stanna, jag för att packa ihop det sista och... tja, hälsa på? På söndag kväll går flyget från Skellefteå till Arlanda, och då ska jag förhoppningsvis sitta på.

Veckan därpå börjar den biomedicinska baskursen... Och jag har inte hört fina saker om den. Men eftersom jag faktiskt tycker att sånt är lite kul så ska det nog gå bra ändå. Tyvärr missar jag lite grann i början, eftersom jag bokat en resa upp till Östersund för att närvara vid hingstpremieringen. För kallblodstravare, naturligtvis... ;)
Det blir som en mini-semester, åker på onsdag och är hemma på lördag. Ska bli både roligt och skönt!

Nu: plugga, plugga, plugga!

Inga kommentarer: