tisdag 13 september 2011

Första ordbajsandet på nya datorn.

Nu är jag uppkopplad!
Datorköpet var lyckat, och allt gick att starta upp samma kväll som jag kunde hämta ut den. Skööönt...
Jag trodde jag skulle klara mig fint utan Internet, men där bedrog jag mig. Räkningar som ska betalas, kontakt med skola och skolkamrater, scheman, biljetter, bla bla bla. Det är iaf en massa som fixas via nätet numera, så det känns som att jag nått civilisationen igen.

Antagen på veterinärprogrammet alltså. Det blev en hastig avresa från Malå. Jag packade undan, tog bilen och körde helt enkelt ner till Uppsala på söndagen innan skolstart. Första natten sov jag på vandrarhem, men redan på söndagkväll åkte jag ut och kollade på ett boende och andra natten hade jag flyttat in där.
Nu bor jag trivsamt just utanför Knivsta, på ett visst avstånd men ändå nära till allt. Lagom, alltså.
Än så länge har jag bilen, men jag har testat busförbindelserna och det är inga problem på den fronten. Det kommer att funka fint utan bil mao. Mina fina trotjänare ska jag köra upp vid månadsskiftet september-oktober, precis efter det att jag skrivit min första tenta. Förhoppningsvis får jag tag på en billig flygbiljett ner på söndagen, då slipper jag ännu en dryg resa och så hinner jag vara hemma iaf 1½ dag. Inte mycket att hurra över, men vad gör man när schemat läggs upp som det gör.

Själva skolan är inte dum, väldigt fräsch och fin och med minst sagt goda resurser. Första kursen är hektisk och ska klaras av på en månad, det blir inte lättare av att vi ska lära oss en hel drös med namn på latin. En del har jag inte ens hört på svenska. Ändå känns läget lugnt, för tillfället, och även om det blir en del läsande och glos-nötande har jag faktiskt haft tid att göra annat också. Något man kanske inte borde vänja sig vid.

Bland annat åkte jag upp till Bollnäs för att se Furirs lopp på V75. Det hela slutade med en minst sagt hedervärd andraplats efter Slettvoll Rambo. Han slog bland andra Fakse, Stamping och Lomar och de måste man nästan säga tillhör Sveriges elit. Det är rätt häftigt att man, om inte än så snart, kan påstå att den lille krigaren Farmfurir tillhör elitskiktet här i landet!
Hallsta Lotus var inte på plats, han och Myllarfaks möttes på Dannero över lång distans och tänka sig, Lotus blev utklassad av Myllarfaks! Jag blev mäkta förvånad när jag läste att sista 400 metrarna gick i 31-tempo för Hallsta Lotus, sedan skrockade jag ondskefullt när jag tänkte på att Furir, han håller minsann över lång distans också!

Imorgon har vi självstudier hela dagen. Senast idag blev jag påmind om att självstuder minsann inte betyder ledigt, men det hindrar mig inte från att påstå att det är sovmorgon! Vid 11 ska jag visserligen stå utanför Norrlands nation, men då har ju halva dagen gått, så fram tills dess får jag väl sätta mig med beskrivningar av ben och inälvor (för att förenkla det hela).

Och på lördag är det sångboksmiddag. Vi amöbor (som vi i första ring kallas) ska få lära oss hur en riktig sittning går till. Påstår "de dära" som har hand om det. Klädkod kavaj, och då ska man tydligen ha kjol/klänning ner till knäna. Riktigt ordentligt! Får se om det blir så i slutändan.

Jag ska definitivt skriva av mig här någon till kväll den här veckan. På återseende.

Inga kommentarer: