lördag 3 maj 2008

Ett avsked och en hemkomst.

Så... Idag åker Snurran och lilla flisan iväg till Skellefteå. Trist och tråkigt, verkligen. Flisan är ju en riktigt rolig krabat och Jänta är ju Jänta, henne saknar man alltid när hon är borta! Meeen... Borta på stuteriet får de gå ute mer under dagarna, och troligtvis får de även sällskapa med andra ston och föl. Jättebra för liten, och det kan nog Jänta oxå må bra av.
Vi släppte ju ihop de andra två stona med Jänta och fölet igår, och det gick över förväntan! Jänta hade stenkoll och de två andra vågade inte ens försöka hälsa på Liten. Största framgången var att Mira inte pressade på för att ta Liten, och jag trodde att det här med adoption inte längre fanns på schemat.
Där fick jag nog fel, för när jag plockade in dem (tog Jänta och Liten först) höt Mira som ett brandlarm och sprang som ett lok genom hagen (den väldigt kuperade hagen)... Man får hoppas att det inte hinner bli av. Nu blir ju Liten först och främst borta en månad, och då ska väl Jänta hinna prägla henne lite grann iaf, när de sedan kommer hem igen hinner de ev. bara gå med Mira ngra veckor innan hon åker upp till Luleå med Julia. Eventuellt, säger jag, för det är inte säkert än.
För det var ju det här med präglingen... Baron är ju inte tittig och slängig och rädd av sig för att han gick med Jänta (för det gjorde han ju inte...), och personligen är jag inte vidare förtjust i dessa egenskaper, även om både Mira och Baron är 3vliga hästar.

Boel, den lilla råttan, börjar lägga på sig muskler nu och ser nästan ut som en häst! :O
Fotade henne igår efter körpasset, duschad och allt, och hon blev riktigt blank och flott. Arne blev dessutom väldigt imponerad av hennes trav då vi körde tillsammans (han körde smutsige Baron), och jag själv kan inte säga annat. Henne skulle man kunna ha som avelssto och ridhäst och bara köra för nöjets skull, för det är riktigt 3vligt när man sitter bakom en sådan fantastisk bakkärra som hon har! När hon ökar travet är det som att sitta på Jänta när hon tar tag i ett hinder... ;)

Igår kväll hade jag tänkt vara social med Isabelle och Sarah och det gänget, men inte då! De var ute och åkte i Kims bil, och ville väl fara "någonstans" (?). De var alltså ute och raggade och tomkörde. Och inte fanns det plats för mig heller... *suck* Längtar tills JAG får körkortet, då ska det köras med pappas lilla raggarbil!

Fotograferingen är, som jag skrev i förra inlägget, på väg uppåt, och nu har jag 2 bestämda tillfällen kvar. Ett idag, tänkte försöka få lite kort på hästarna på Kågedalens Stuteri, förhoppningsvis går fölen ute! Förhoppningsvis, säger jag, eftersom att det här är riktigt trist väder, men Skellefteå ligger ju 12 mil bort, där kan det vara solsken... ;)
Det andra tillfället är förstås på lördag, hopptävlingen i Arjeplog. Ska skicka upp skivan med bilderna på förra årets tävling, de vill ev. ha ngra till hemsidan. Blir praktiskt att möta upp nu på lördag och kanske vill de ha ngra av de som jag tar i år oxå! Det är ju en utetävling, så bara det inte blir totalt skitväder kan jag nog få lite finare bilder!
Jag har en ny idé om en bild. Bilden till höger, på varmblodet i duschspiltan, är början till den idén. Fönstret blev ju helt fel, och bilden jag tog från andra hållet (annan vinkel alltså) blev inte riktigt bra... Men idén finns kvar, och ngn gång kommer jag att se till att kortet blir taget!

Hemkomsten som jag skrivit om i rubriken handlar förstås om Birk. Den lille knubbisen kommer hem nu i eftermiddag, och det blir riktigt kul att träffa honom igen. Tänka sig, medan han är hemma är han mest den dryge lille ponnyn som jag hatar, men tror ni inte jag vaknade sex imorse och tänkte "just ja, idag kommer Birk hem!", och det var till och med en glad tanke!!

Bye-bye till snön, nu är det snart sommar!
Och bye-bye till moppen, för Torben får snart körkortet... *suck*
Pappa har ju turligt nog köpt en ny bil, så förhoppningsvis får jag ta den lilla raggarbilen i sommar... ;)

Inga kommentarer: