torsdag 2 juni 2011

Jag serverar en härlig sommarbild!


1 juni var kalasfin, 2 juni ser ut att bli sådär, men juni it is! Midsommarmånaden, födelsedagsmånaden, Peace and Love-månaden, semestermånaden (nåja, nästan iaf)! Om ungefär en månad, lite mindre t.o.m., bär det av ner till Borlänge och sen vidare till Tyskland. Härligt!

Vi åkte och lämnade Snurran och Lillan hos Bokli Eld förra veckan. De fick komma ut i en stor, grön sommarhage (med polarband.. ;) ) direkt, och oj, vad de såg ut att trivas! Planen var att de skulle få gå med ett annat sto (+ föl), och ägaren har frågat om det går att ha kvar de där tills han kommer hem i mitten på juli. Det blir naturligtvis lite tomt hemma, men jag tror inte Ytterberg kan erbjuda lika fantastiska hagar som de har där i Gäddträsk!
Bokli Eld var också vid god vigör, det är verkligen en värdig herre. Han går i en hage mellan stohagarna och måste känna sig som en riktig kung. Inte helt dåligt att vara avelshingst kan jag tänka mig...

Torsdag, idag alltså, är röd och jag är alltså ledig. Helt och hållet. Även måndag är ett sådant undantag, och det känns sköööönt! Lite försmak på semestern kanske? Fast jag hade tänkt göra nytta som att städa bilen... Inte lika mycket semester över det.

På lördag åker vi misskötsamma ungdomar till Talludden och ska... Ja, vad man nu riktigt gör på Talludden. Det brukar kunna vara kul, om man inte är chaffis, och blir vädret bra ska man nog kunna göra nåt av kvällen. Kvällen innan ska jag och Sarah på bio, det blir tungt att gå upp på lördag morgon och köra två distrikt med tidningar... Men vad gör man inte för lite kultur! Och jag kan ju sova under dagen sen.

Igår kväll, innan jag for till Sarah och såg the Frighteners, spanade jag in bostadsutbudet i Uppsala och Umeå (Umeå utifall att). Jag står ju redan i kö på de flesta ställena, och kan konstatera att det verkar lättare att få boende i Uppsala än i Umeå. Bra! Tyvärr är Uppsala bra mycket större och jag vet inte alls vilka områden som är vilka och vart de ligger. Har läst mig till att SLU:s campus ligger på Ultuna, och visst skulle man vilja bo med andra biologibesatta människor! Men det fanns många, många fler områden där också.
Det är en djungel, helt klart! Men en rätt rolig sådan.

Igår kväll fick Shahad och en av hennes kompisar följa med upp till Ytterberg. Jag slängde upp de båda två på Boel och så fick de skritta henne på stallplanen (på hackamore!). På med hjälmar, men i övrigt fick de knata runt själva. Kanske inte så mycket säkerhetstänk i det, men hästen är snäll och jag var inte på humör att leda.
Tjejerna fick faktiskt tugga grus, men det kan man inte påstå var hästens fel. Att sitta två stycken barbacka på en häst i trav är minsann inte lätt! Det säger ju sig självt att om en tappar balansen gör den andra också det. Jag har själv testat, ett antal gånger faktiskt, men hittills klarat mig från att falla av.
Det hela gick iaf bra och jag slängde upp de efter 5 minuters andningspaus.
Jag tror att det är viktigt att inte göra avfallningen till en för stor grej, för det är faktiskt inte hela världen. Vanligtvis får man lite skrapsår, utflugen anda och (säkert det som tar mest ont) ett skadat ego. Och ju fler gånger man faller av, desto mindre rädd blir man för det och det är säkert därifrån det där talesättet kommer. Ni vet, det där om att man ska falla av 100 gånger innan man är en bra ryttare. För sitter man och är rädd för att falla av, då går det nog inget vidare att rida heller.

Nu ska jag fylla på spolarvätska och tanka bilen, förmodligen blir det en sväng upp till stallet också, när jag lix är på väg åt det hållet. Sen måste jag väl ta tag i den där städningen... Blä!

Inga kommentarer: