måndag 13 juni 2011

Sommar med student och födelsedag.


Så... Nu har lillbrorsan tagit studenten, jag har fyllt år och sommaren försvunnit.

Studentdagen var i fredags, jag hade fixat ledigt för att gratta lillebror och umgås med familjen. Jag missade deras spelning i sporthallen (de är duktiga, så det kändes lite trist), men sen var jag med. Deras utgång var betydligt mer genomtänkt än vad min i Arvidsjaur var. De hade satt upp plastband och skyltar med namn på klasserna, så föräldrarna kunde samlas runt dessa = göra det lättare för studenterna att hitta till sina närmaste.
Båda mina föräldrar, som alltså är separerade, var på plats och betedde sig riktigt civiliserat, vilket jag är glad över.
Sen var det naturligtvis dags för det traditionella lastbils-åkandet. Det satte liv i vissa minnen, men efter ett tag tröttnade jag på att se skrikande (en del fulla) studenter åka runt, runt på lastbilsflak. Och det tycker jag är förståeligt.
Så istället för att svettas på torget åkte jag ut till Gäddträsk för att hälsa på Jänta och lillan. De lever som prinsessor där, går i en stor gräshage med ett annat sto, Ulrikke e.Ulfrigg med ett hingstföl e.Moe Odin. Jag blev väldigt varmt mottagen och stod och surrade en bra stund med Emma, hon som fixat hit Bokli Eld från Norge.
Åh, vad jag hoppas att det går bra för det här stuteriet! Det ligger en sån otroligt trevlig stämning över gården och hästarna ser ut att må så fantastiskt bra. Hingsten verkar vara smått gudomlig att ha, och enligt hingsthållarna är han en riktig tjejtjusare som sköter den naturliga betäckningen själv, på ett klokt sätt.

På lördagen blev jag 21 år, men det känns naturligtvis inte som det. Jag hade ingen ångest över att bli äldre, men var väl heller inte eld och lågor. Tänk vad födelsedagar var viktiga när man var mindre! Så är det icket numera, varför vet jag inte. Man hittar väl viktigare saker att bekymra sig om.
På kvällen åkte jag och 3 av mina vänner till Lycksele för lite firande. Vi tänkte passa på under studenthelgen, och på lördagen räknade vi med att det inte skulle vara lika mycket av den yngre varan ute. De har ju liksom gjort bort det under veckan. Och mycket riktigt, det var mer folk i våran ålder och uppåt än de där stökiga med vita mössor.

Jag gjorde av med pengar i lördags på hotellet men spelade tillbaka en del ikväll när jag satte plats på de två Lome Kongen-döttrarna Grändens Lomma och Höstbopetra. Det var ett inskolningslopp för 3-åringar och förutom dessa två fina tjejer så var även Spik Bestas syster Faks Besta och grannstallets Kallinas syster Kallmoa med. Tyvärr kom de inte med bland de tre. Första plats tog (naturligtvis) Jan-Olov Perssons Guli Rask, och därefter sprang de två förstnämnda stona in (klirr, klirr i kassan!).

Det stekheta vädret försvann, men det kändes nästan, nästan, nästan lite som en befrielse. 30 grader plus tär på krafterna, och jag låg ärligt talat mest inne, särskilt efter att jag bränt mig rätt hårt på axlarna...

I helgen startar Furir på V75 i Boden, det är midnattstrav och härlig travsport på schemat. Jag har nog tänkt mig dit, om pappa gör bort eller kan tänka sig skjuta upp mekandet med bilen till på söndag. Det är inte ofta man får se så fina hästar här uppe i norr, så man bör passa på!
Tyvärr säger SMHI att det blir molnigt och regn, men man ska inte alltid lite på de där meteorologerna! Naturen har sin egen vilja, och i år vill den kanske välsigna Peabtravet med lite sol.

1 kommentar:

Magda sa...

Nu är det väl på tiden att han plockar en seger, den gode Furir? Bara att hålla tummarna. :)