söndag 18 juli 2010

Jag försöker inte ens berätta allt som hänt de här 3 veckorna.

Jag önskar att det vore sommar jämt. Jämt, jämt, jämt. Inte 6 månaders kall vinter och 4 månaders slask och grådis. Sommartemperaturen passar mig mycket bättre.

Idag hade vi storstorm här på hemmaplan. Det började med åska, sedan ösregn, fortsatt åska och blixtar och sen popcornshagel. Ja, hagelkulor stora som popcorn. Det såg allt underligt ut. Att det sedan blåste så att tallarna på andra sidan vägen svajade oroväckande mycket gjorde bara saken bättre.
För jag gillar oväder på somrarna. Det är häftigt! Och så har man ju ett gott skäl till att vara inne, vilket man ju oftast inte är. Det är inte konstigt att hästarna vill gå på lösdrift, det skulle jag med vilja! Men som sagt, inte i sommarstormarna...

Hästdjuren går det bara fint med. Furir blev månadens häst på Skelleftetravet i april, nu i juni fick Baron den stora äran. Älva har gått premien. Jänta har börjat hoppa och Boel går under 40 i snabbjobben. Och "lille" Major har börjat få dra vagnen. Med full säkerhetsutrustning och ledare naturligtvis, men än så länge har han skött sig mycket snyggt.

Jag tog mig inte in på veterinärlinjen, men det var väl egentligen ingen högoddsare. Problemet är ju att jag gått och hoppats lite i smyg (fastän jag vet bättre!) och nu blev det genast besvärligt att bestämma sig för vad jag ska göra till hösten. Jag har tagit mig in på biomedicin i Lund, och mamma var väldigt taggad på att jag skulle gå där, jag kommer ju ut i världen lite och hamnar betydligt närmare henne och Hanne. Och visst skulle det vara roligt, meeeen...
Jag vill bli veterinär. Och ibland måste man vara lite tjurskallig.
Så nu ska jag först och främst prata med mina chefer om hur det ser ut med jobb resten av året, och sen ska jag ta mig en riktig funderare på vad för kul man kan hitta på som mållös (för ett år iaf) ungdom.

Jag har äntligen köpt mig en ny telefon. Det är en överelektronisk Sony Ericsson som förmodligen har alldeles för många funktioner för mig, men kul är den! Naturligtvis lyckades jag slänga den i golvet redan första dagen, men den höll! Så nästa gång ska jag inte vela så mycket när jag ska välja, det verkar som att det finns lite kvalité på dagens telefoner.

Jag har klarat av två veckors sommaranpassning, nu är det bara två kvar! Eller ja, egentligen 4, men i augusti är alla ordinarie tillbaka och då fick vi visst lägga timmarna som vi ville. Så då kanske jag slipper köra post i hela Malå!
Inte för att det varit så illa. Det är egentligen bara måndagar det spårar ur lite grann, med reklam och så, men det är lite väl slitigt även de andra dagarna. Jag röstar på att vi får varsitt distrikt och sedan gå hem när vi är klara, det vore hur bra som helst!

Nästa helg har vi hoppträning samt tävling på lördag respektive söndag. Det ska bli kul och jag hoppas att vi även har några ekipage från det andra stallet. Judith kommer lägligt nog hem på fredagen så hon borde kunna vara med och Maja är snäll och rider Boel åt mig, så vi är iaf tre stycken. 4 med Fanny och Birk, som jag antar ska vara med. Och så skulle visst Thea vara med på träningen också, i en annan grupp då förmodar jag.

Och så till ett sista hopp, ämnen emellan, för att upprätthålla temat inlägget igenom; vi har äntligen kommit till Sagaveckan, då filmer visas på biografen i Adak. Kuligt, men hårt om baken! Jag har inte kollat schemat så noga, men något borde ju finnas, och för en gångs skulle behöver man inte köra 12 mil för det!

Inga kommentarer: