tisdag 1 juni 2010

Från Elitlopp till vardag.

Tillbaka i Malå igen!
Sommar här också, faktiskt, men inte lika varmt. Igår ägnade jag större delen av dagen åt att sova igen några timmar, plocka i mina nyinköpta saker och läsa ut den nya Peter Robinson-boken...

Idag hade jag tänkt cykla upp till stallet och plocka i hästgrejorna som jag dumpade utan att försöka lägga allt rätt innan jag kom hem igår. Det är blå himmel och sol och inte så jättevarmt, så det ska nog gå vägen. Värmt upp har jag ju hunnit göra imorse, då det var jobb direkt på morgonen.

Elitloppet på söndagen var en upplevelse. Jag tyckte visserligen att det var alldeles för trångt och alldeles för långa köer, men jag fick ju trots allt se väldigt fina kallblod och så Elitloppets storstjärnor förstås.
Elitkampen (kallblodsloppet alltså) vanns av Hallsta Lotus efter en minst sagt svettig insats i dödens. Han blev den första av Järvsöfaks avkommor att springa under 1.20 och visade härlig moral. Meeeen... Jag hade ändå mest ögonen på Moe Brage. Herreminje, vad hästen springer vackert!
Tangen Scott gillade jag att se live, stor och grann var han, och Röste Bo var minsann inte så dum heller. Det är riktiga racerbilar, kallbloden på den här nivån. Jag har fortfarande bilden av Mörtvedt Jerkeld bakom bilen inetsad i minnet. Liten men snabb, även om han nu slutade näst sist i fältet den här gången springer han rätt fort ändå...
Synd att jag inte fick första parkett, då hade jag nog fått lite finare bilder också.

På tåget hemåt fick jag sitta bredvid en indiska som satt och rabblade i telefonen de två första timmarna. Med en gäll, konstig röst. Jag trodde att jag skulle bli galen, men turligt nog la hon ifrån sig telefonen till slut, och då fick vi båda sova lite grann.
Jag hade köpt med mig en Cola för att dopa mig inför hemvägen med bil, men det behövdes inte. Jag höll mig vaken av all vägomläggning, och kände mig inte särskilt sömnig när jag kom hem heller, men gick ändå och la mig. Utifall att.

Boel kan kanske komma att få åka hem, eller till något annat ställe snarare. Jag ringde ägaren Åberg och pratade lite om han trodde att det fanns någon vettig människa som ville tävla och avla på henne. Han skulle höra sig för, men lät väl inte så optimistisk, så jag vet inte riktigt hur det blir med den lilla svarta nu till hösten. Ägaren avvecklar ju nämligen sin egen verksamhet och vill sälja ut alla sina djur (många har redan åkt), så tillbaka dit kan hon inte åka, och jag vet inte om jag tänker köpa ut henne heller. Vilket dilemma!

På torsdag startar Baron sent på Skelleftetravet. Jag ska med dit och kolla och det ska bli kul att se hur han ser ut för dagen. Motståndarna är alla äldre, men ingen har väl sprungit så där jättesnabbt i sina senaste starter, så det ser positivt ut!

Jag blir prillig i benen av att sitta här och se ut på finvädret, så jag tror bestämt jag avslutar här. Det blev inte mycket, men tillräckligt för den här gången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

NÄR KOMMER NÄSTA BLOGGINLÄGG???? JAG VÄNTAR.../MMS

Nina sa...

Tangen Scott: är lite avis, ville gärna se honom live. Han ska jag använda till Faxa, bara han kommer inom räckhåll. Fick höra från Överby stuteri att han haft svårt att "få till det" i år i avelsboxen. Så att avvakta är nog ett klokt val tills han får ordning och reda på sina saker. :)