onsdag 23 juni 2010

En hästrik sommar i antågande.

Nu har det minsann hänt en del!

Jag har blivit 20 bast och besökt Systembolaget för första gången (ja, jag fick visa leg). Det var mer obehagligt än skönt och jag gick bokstavligt och bildligt talat på tårna under hela min tur bland flaskor innehållande alkoholhaltiga drycker.

Min 20-årsvecka började dock inte så bra när Boel på tisdagen var grovt halt. När jag kom upp vid lunch var hon tjock från armbåge till kronrand och släpade benet mer än hon lyfte det. Ett fick-sår vid kronranden fick bli boven i dramat då jag inte hittade något annat. När veterinären kom på torsdag eftermiddag hade svullnaden gått ner rätt ordentligt, men tösen fick lite antiinflammatoriskt för att skynda på det, och kanske lite "utifall att". För veterinären kunde just inte heller hitta vad det var som blivit fel.
Nåja, det var väldigt skönt att vakna upp på sin födelsedag (fredag alltså) och inte behöva oroa sig för att hästen skulle ha en hovböld eller lymfangit eller någon slags fraktur.
Typiskt nog blev hästkraken inte helt bra ändå utan fick konstiga sår på framsidan karleden, alldeles vid kronranden på vänster fram (som alltså var det tidigare uppsvullna benet) efter att vi släppt ut de på bete. Bara någon dag efter att jag hittat första såret blev hon dålig i karlederna, och efter en del analyserande har jag trött skyllt just den delen på betet.
Tänk så mycket lidande man hade kunnat bli besparad om hästen kunde säga några ord på riktig människosvenska.

Under den helgen (alltså förra) blev det naturligtvis lite partajande, det är ju lixom ofrånkomligt när man får gå in på Systemet... Rätt skötsamma var vi ändå, och ingen Malåbo annat än Anton kan ha påstått sig blivit störda av oss. Anton fick nämligen köra oss till Adak så att vi kunde hälsa på den andra 20-åringen för dagen; Agnes. Hon hade bakat egen tårta till skillnad från mig, som skamlöst köpte kronprinsessans specialtårta på Ica.

På lördagen, innan partajandet, kom den kära Jäntan hem. Fet och smutsig och bedrövligt skodd, men hem kom hon! Pigg och glad är hon också, trots den ökade kroppsvikten, och nu, nästan 2 veckor efter hemkomst, har hon börja tappa några kilon.

På tisdagen gick Baron ut och vann ett lopp på Solänget. Han malde sönder Nordsjö Douglas på upploppet, vilket kändes skönt eftersom Douglas var en av de två som hann före till mållinjen nere på Dannero.
I lördags startade Furir på V75 i Boden, i Fördel Boden-loppet med 125 000 i förstapris. Där hade han tyvärr ingen lycka, men efter en minst sagt förskräcklig resa i 3:e spår på klaffsigt underlag och med en galopp så gjorde han ändå ett bra lopp på tiden 27,1. Han är en riktig kämpe!
Det var trist, eftersom att en V75-seger hade suttit bra inför en eventuell premiering, men killen är ju ung och det finns fler lopp!

Igår hämtade vi hem Spik Besta, som med viss övervikt och brist på borstning inte var riktigt lika glansig som när vi kikade på henne hos Per. Ändå är hon fruktansvärt fin, och när hon fick gå ut med Jänta i hagen imorse gav hon sken av att vara en väldigt glad och energisk ponny. Jo, för större än 148 cm är hon inte... Och det känns när man står bredvid! Jag blir full i skratt bara jag ser henne, men mer för att hon är så väldigt söt än för sin ringa storlek.
Hon betäcktes med Nordgubben (på bilden här bredvid), men veterinären lät inte så optimistisk. Gubben har haft lite svårt att få dräktigt och Spik Besta hade dessutom lite väl små ägg. Man får hoppas på ett mirakel, för Nordgubben är en fin kille!

I helgen är det midsommar och jag har ledigt lördag morgon, för en gångs skull. Vad, när och vart allt ska hända vet jag inte riktigt än, men något lär det bli.
Och sen börjar jobbet om till veckan... Suck!
Nu är det snart dags för sommaranpassningen och trots att det på papper verkar ska kunna bli bättre i år finns det ju ingen riktig garanti. Och det känns som att det kan bli slitigt ibland. Nåja, man får ju betalt för det, så alltför mycket ska man inte klaga.

Och just ja! I mitten på juli kommer mitt antagningsbesked, och då får vi se hur min framtid ser ut. 3 veckor kvar, sen... Ja, sen ska det allt bli ordning och reda på saker och ting!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad jag saknat dina inlägg, även om de liknar lite grann Marcel Prousts "Auf der Suche nach der verlorenen Zeit..." (kan inte komma på den på svenska just nu)i läsupplevelse för mig, vackra och gåtfulla och måste läsas om... Jag vet i alla fall att du lever!/Mms