söndag 6 juni 2010

Med sommarhagarna kommer sommaren. Förhoppningsvis.

Imorgon är det dags igen. Till Posten ska jag, efter hela två veckors frånvaro! Eller ledighet ska man kanske säga? Det ska bli spännande att se vad Malåborna har hittat på medan jag pysslat på annat håll. Jag har ju lägenhetsbyggnaderna på mitt distrikt, och där brukar det kunna vara en del trafik.

I torsdags åkte vi in till Skelleftetravet för att se Baron starta, och spektaklet slutade med vinst. Det hade kunnat bli en annan utgång, men den ende som utmanade på upploppet, Borg Emil från Norge, galopperade i slutskedet och segermarginalen blev därför många längder. Första varvet gick runt 33, andra i 27-fart, på kladdig bana dessutom... Kul! Nästa gång måste de ju sikta på banrekordet, som för 4-åringar ligger på 28,2, satt av Nordgubben för 12 år sedan. Börjar ju bli dags för en uppdatering av det rekordet... Och förhoppningsvis får Baronen äran att göra det slitsamma loppet!

Boel är nu hemma igen, med ett fint framsteg och en betydligt mindre mage. Jag gissade på havre, och hade rätt... Det märks lite på hur hon tittar på saker oxå, hon som aldrig brytt sig tidigare kan vara betydligt mer konfunderad nu. Jag vet inte riktigt hur vi ska behålla den "vakenheten"...

Och lättare lär det inte bli nu, när sommarbetena är klara.
Jag och Magda hade en produktiv söndag, minst sagt. De två sommarhagarna är klara och vi har dessutom rensat den ena hagen på lite skrot och sedan bränt det. Nästa söndag väntar lagning av trähagarna och kanske drar vi en eltråd i övre hagen också, utifall att. Och så kan det hända att en av grindarna hamnar på brasan, så att vi har något att grilla korv över.

Boel lär få gå i sommarhagen en eller två veckor, tills Jänta är hemma och kan hålla Kerstin sällskap. Det är väl inte bästa sättet att förbereda en tävlingshäst, men lite gott ska hon väl få ha det, och nu ska hon dessutom få gå rätt hårt i 2-3 veckor, så...
Igår fick hon sitt första snabbjobb på hemmaplan; 6 intervaller utan check (eller käk, som jag så mycket hellre vill skriva) och hon travade riktigt fint och bra. På onsdag får hon nästa jobb och då ska jag försöka köra till lite mer. Däremellan ska hon få jobba lite i galopp, det var ett tag sen sist hon fick göra sånt...

Nu måste vi börja förbereda oss inför V75-resan till Boden den 19 juni. För att det hela ska gå runt för YRF behöver vi minst 20 passagerare, så nu ska det börja raggas. Lite planscher och sånt ska upp, men mycket lär ske muntligt, så alla som läser kan ju ta sig en funderare. Antingen på om ni ska med eller hur ni ska övertyga andra om att de måste med.
Boden har gjort hela helgen till en riktig festarhelg med fotbollsmatcher och längre öppettider för butikerna. Jag tror det var någon whiskeyprovning också? Ja, hade jag inte haft jobb och hästar att ta hand om hade det varit kul att stanna hela helgen.

Nu till helgen blir jag 20 år ung. På fredag för att vara exakt, och det var väl lite lägligt med tanke på vad jag får göra då... Nu är jag ju ändå rätt skötsam och ska jobba lördag morgon så blir det något party blir det på lördag kväll. Tyvärr händer det inte så mycket i dessa trakter just nu så risken är att man får försöka dra ihop till ett hemmaparty istället.
Nåja, det viktigaste är ändå att jag får tårta, och det antar jag är något stensäkert. Om jag inte får en tårta av någon köper jag en egen. Eller två.
Då kan min lillasyster, som tar examen på onsdag, få en av dem.
Och med 90% säkerhet kommer Snurran hem på torsdag, så där har vi ännu en anledning till att fira!
Vilken festarvecka! Tur att jag är ledig där nästa... ;)

Inga kommentarer: