fredag 17 oktober 2008

Plättlätta premieloppet.

Jajjemän, både Baron och Boel klarade det!
Båda två fifflade med diverse underliga idéer på väg mot mållinjen, men det hela löste sig och de blev godkända. Baron gick faktiskt in som första häst, medan Boel gick in som 2:a, Baron fick tiden 2.01.9, Boel 2.02.7. Med galopper, båda två. Boel tycktes ha mest problem i kurvorna, förmodligen på grund av sin orutin, som även Per Gustafsson, kusken alltså, la märke till. Baron var rädd för piskarna som de andra kuskarna använde och sprang och tvärade längs raksträckorna... Underliga idéer, som sagt.

Kändes riktigt skönt att få det bortgjort, och xtra skönt att tävlingssäsongen är över för i år. För det var inget nöje att befinna sig på Skelleftetravet med häst till start idag. Regnigt och lerigt, ni kan säkert gissa er till hur hästar, kuskar och utrustning såg ut efter ett varv på banan... Blä!
Det blir putsning i flera dagar efter det här! Och städning oxå, för den delen. Det blev nämligen lite tufft att fixa allting nu ikväll, ville mest bara hem och ta ett varmt bad och vila upp mig inför imorgon (inför städningen alltså ;P... )

Bilder från Skelleftetravet kommer att dyka upp på min bilddagbok, ta er gärna en titt.

Nästa steg för Boel är en viktminskning, och fokus på lite andra saker än jogging i vagn. Det blev ju väldigt mkt sådant under sommaren och hösten, för premieloppet var ju målet, och då tränade vi naturligtvis på det som hon skulle göra där. Nu blir det lite annat. Först och främst ska vi börja med tömkörning, på volt, över bommar, ja, allt vad man nu kan hitta på med det. Om underlaget håller kommer det att bli lite mer löshoppning, ska försöka göra lite mer "tanke-krävande" byggnationer så att hon vaknar till ännu lite mer. Sen ska jag verkligen försöka dra ner henne till ridklubben ngn gång framöver, och försöka hålla igång det under vintern. Där nere lär det ju oxå bli tömkörning och löshoppning, och där funkar ju underlaget året om! :)
Så fort vi får lite mer snö blir det även pulsning på ängarna, förmodligen bakom Jänta, det kommer de att må gott av, båda två.

Hovis på måndag eller tisdag! *jublar*
Boel ska få broddskor, och det är en hel del på hennes fossingar som ska justeras...
Jänta ska oxå uppgraderas med skor, då slipper jag ha dåligt samvete över att jag nöter så mkt på hennes hovar. Där är det oxå en hel del som ska justeras... En del förstår säkert om jag säger att Fredrik Stenmark skulle anse att det var djurplågeri att låta en häst gå med en sådan hovvinkel som Jänta dras med. ;P

Nu ska jag sätta mig och sortera bilder, men här ska uppdateras snart! Det lovar jag.

Inga kommentarer: