tisdag 28 oktober 2008

B-tränarkursens första träff.

Igår körde jag till Skellefteå för att träffa alla andra blivande B-tränare på Skelleftetravet klockan 18.00. Vi är sex stycken, märkte jag, alla med olika ursprung men med samma mål: en B-tränarlicens!
En av de andra fem var jämnårig med mig och hade oxå börjat inom ridsporten, med en shetlandsponny och sedan ett varmblod, och via den hade hon sedan fått upp ögonen för trav. Det fanns även en äldre kvinna som jag tror har en del med ridsporten att göra, men hon verkade inte jätteintresserad, isf hade hon nog nämnt mer om just den biten när hon presenterade sig. En av de två männen i gruppen hade oxå ridit en del, men det var främst travet som lockade.
"Chefen" Claes någonting kom in och höll en kort inledning och berättade sen (efter att vi berättat om oss själva) att det faktiskt inte är så vanligt att det kommer folk från ridsporten. Jag trodde ju att det var en ganska vanlig väg in, men tydligen inte.

Våra ledare är två Johanssons, en Maria och en Anna, båda två B-tränare, jättetrevliga, och de tyckte även att våran grupp var en av de mer vakna, tydligen har det inte varit så mkt diskussioner i de här kurserna tidigare.

Jag råkade nämna att jag var mer för ridträning än för att köra när vi började prata om körlicens, och när Maria sedan undrade om montélicensen kanske skulle vara något så sa jag förstås jodå. Utan något som ens liknade eftertanke...!
För att få ut montélicensen behövs 10 godkända provlopp utav 15, och det skulle isf bli nästa år, med start på vårterminen. Vill man sedan ha ut en körlicens behöver man bara köra 5 godkända provlopp till för att få plocka ut den. Det lät ju inte sååå svårt...
Det enda som skulle stå i vägen för det är naturligtvis tiden. Att åka in till Skellefteå tar ju en hel del tid, för att inte tala om pengar. Bensin OCH avgift för kursen är oxå något som kan sätta stopp.

Jag tyckte att träffen var jättekul, och är jättetaggad inför nästa gång (tisdag nästa vecka) då vi ska träffa distriktsveterinären, som tydligen ska vara en ambitös och och väldigt engagerad person. Jag funderar på om jag skulle ha frågat henne om praktik... Nu när kursen är igång är det ju ingen mening för mig att åka ner till Skåne för praktik, då missar jag ju något riktigt kul här uppe.

En till rolig detalj från gårdagen var något som kom ur att jag sa att jag börjar universitetet och att det inte är säkert om jag kan fortsätta träna under den tiden. Då önskade Anna mig, ironiskt, lycka till med det. Hon tyckte inte alls att det var ngt problem att kombinera studier med hästar. Hm. Något som tål att tänkas på!

Det blev ett lite flummigt inlägg, jag var inte säker på i vilken ordning jag skulle ta all info... ;)
Men som sagt, det var riktigt, riktigt kul och det känns bra att komma ut på kurs där man kan lära sig mkt nytt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det är så gulligt att du väljer hästarna föra skolan tove. Jag önskar att jag också hade något jag kunde välja före skolan