måndag 6 oktober 2008

Fina investeringar.

Tänka sig, vi fick oss en ny bil till slut! Efter en låååång, lång resa ner till Härnösand på fredag natt kom vi upp med en -94:as BMW, som är rent för j*vligt fin!!! Riktig liten partybil med skinnklädsel, taklucka, fint ljudsystem, 192 hk och DRAGKROK!!! Och det sistnämnda är ju förstås det viktigaste, för det är ju med den här bilen jag ska släpa runt transporten med. Det är bara till att börja övningsköra lite, sen ska jag nog kunna dra ner Boel till ridklubben och löshoppa i vinter.
Trist att Furir inte är vaccinerad, annars hade det ju varit trevligt att rida ett dressyr- eller markarbetespass i ett ridhus för en gångs skull. Nu när skitvädret och kylan är över oss...

Den andra fina investeringen är förstås Boel. Hon var inne på banan i lördags och gick 2.03 på premiedistans. 2.08 första varvet, 1.58 (!) andra. Det behövdes inte ens skos om, och inga boots hade de heller (vad jag förstod). Jag fick ju tipset att sätta på tunga skor fram, men nu fick det alltså vara.
Kusken (Fredrik Stenmark, visst har jag nämnt honom tidigare?) sa att hon var lite stel i frampartiet, i bogarna, förmodligen på grund av att hon växer fram nu, men rekommenderade att hon fick fortsätta jobba på hemma i lugnt tempo ändå. Ingen viloperiod den här gången alltså, vilket gör mig lite nojjig, men hon har ju hållit sig så hel och frisk hittills, och vi tungspringer ju inte, så...
Nu blir det premielopp för både Boel och Baron den 17 oktober i Skellefteå, det är bara att hålla tummarna för att det ska gå vägen!

Furir ska starta den 14 på Solänget (lunchtrav), ägaren glömde tyvärr att anmäla till Boden den 10:e, men det gråter vi inte över. Startlistan såg inte helt farlig ut, men det blev å andra sidan 15 st hästar med, så nog hade det kunnat bli enklare oxå...

Nu i helgen fyllde både Isabelle och Sarah 18 år, och på lördagen firades Isabelle under hela dagen med tävlingar ute på vildmarkscenter (?), bad och bus på hotellet och sist middag i Stockstugan. Hotellet kändes riktigt lyxigt, med bastu och jacuzzi och fint fika. Till fikat serverades även en bål, som oväntat nog innehöll alkohol. Isabelles föräldrar ojjade sig lite över det, men hon var ju å andra sidan 18, så... ;)
Jag hade skamligt stor tillgång till bilar den kvällen oxå, både Magdas "Yota" och den gröan BMW:n, så det blev en hel del raggande på byn i det trista vädret. Ack så roligt det är att köra bil, förstår inte hur vissa människor inte kan ha körkort?!

I skolan har det varit misstänkt slappt både förra veckan, och även nu verkar det bli ovanligt lite att göra. Förra veckan fick vi tillbaka prov, hade håltimmar, såg film och var lediga. Jag kan bara komma ihåg en lektion som jag faktiskt jobbade på, och det var, hör och häpna, fysiken. Helt sjukt.

Jalle placerade sig som 7:e häst i dagens start, 31,4 med galopp gick han, inte alls dåligt. Lite sämra än vad jag förväntat mig efter att ha hört hur bra han tydligen tränar på hemmaplan, men å andra sidan är det ju hans absolut värsta bana (Umåker, tränades där då han var som sjukast som 3-åring).

Nu ska här promeneras lite regnet, och att slappa framför TV:n sen verkar vara ett 3vligt alternativ, nu när allt går som på räls!

Inga kommentarer: