fredag 15 april 2011

Viktigt stoppdatum!

Idag är det den 15:e april. Sista dagen för ansökningen och så startar Furir ikväll på Bergsåker. Jag är dock inhyrd som chaffis, så troligtvis missar jag loppet live. Får se det efteråt på ATG.
Det är även, enligt lag, dags att byta ut vinterdäcken. Om det inte finns is eller snö kvar på vägen förstås.
För någon dag sedan var jag jättetaggad, ville absolut byta däcken på studs. Mest för att det är så psykiskt jobbigt att tänka på hur mina fina, fina, nästan nya, vinterdäck slits varje gång jag kör upp till Ytterberg.
Jag vet inte riktigt vad som hände, men nu känner jag mig inte alls lika sugen?! Förhoppningsvis kommer andan tillbaka inom kort, då ska händiga jag ta mig an smutsiga däck.

Jag lyckades till slut sammanställa en lista till ansökningen. Det var nervöst, och jag blir alltid orolig över att jag missat att rangordna valen (det sista man gör innan man skickar in, men det tycks ständigt falla ur minnet). Men, nu har jag fått bekräftelsemailet och allt verkar vara i sin ordning. Inom några veckor kommer förhoppningsvis också papprena från de norska skolorna, så jag får fylla i och läsa på om allt vad det nu kan vara.

Jag har kört "skit-distriktet", som officiellt heter 2:an och innebär att man kör posten i samhället, 2 dagar i rad i veckan, onsdag och torsdag. Så på torsdag eftermiddag (torsdag är reklamdag btw), då jag var lite trött i axlar och ben tyckte jag att jag kunde unna mig lite slapp. Jag satte på Life och låg i sängen i stort sett hela kvällen. Inte en enda nyttig grej gjorde jag. Förutom, förstås, att jag repeterade djurkunskaper och inspirerades av fantastiska vyer, bilder och beteenden.
Jag blir fortfarande lika rädd varje gång det där sjölejonet och, i ett senare avsnitt, den där späckhuggaren dyker upp och plockar fågeln respektive sälen. Jag vet inte om det bådar så gott inför min valsafari i Norge i sommar, men risken att de dyker upp så där är väl inte så stor?

Och appropå bilresor... Det här med ljudböcker. Det har jag fastnat för rätt ordentligt. Jag beställde några från CDON när det var bokrea men numera är jag även en flitig stamkund på biblioteket (har jag visserligen varit förut också, men inte på CD-böcker). De är perfekta att ha i bilen först på morgonen när jag kör ut tidningar bland villakvarteren och sen på Posten när jag kör den s.k. "morgonturen", en ca. 1 ½ timma lång runda bland småbyar. Och jobbar jag på "skit-distriktet" så finns det ju villakvarter där också.
Just nu är jag nästan mitt i Paganinikontraktet av Kepler. Jag har varken läst eller lyssnat på den första, Hypnotisören, men den står som nästa på tur! Den fanns tyvärr inte som ljudbok på bibblan (som jag såg), men det går ju att läsa med ögonen också, inte bara med öronen.
Uppläsaren tycker jag också är bra, hans röst passar väldigt bra till de här lite mer spännande böckerna, och så gillar jag när de gör till rösterna lite grann, så man hör skillnad på folk.

Nä, det blir nog inte mer än så här. Jag ska skynda iväg och duscha, måste ju vara lite fräsch som Valiant-chaffis ikväll. Och så ska jag visst klippa mig imorgon vid lunch, vilken tur att jag fick tid då!

Inga kommentarer: