torsdag 31 juli 2008

Avsked, trav och Pdol.

Så där ja.
Nu har jag vinkat hej då till min mamma och minsta syster, de åker ner till Sthlm idag och sedan vidare till Kristianstad på fredag. Det var lite sorgligt, framför allt att säga hej då till Hanne. Mamma måste jag ju skiljas från snart hur som helst, det känns inte så jobbigt, men lillasystern hade jag gärna haft kvar...
Men, men. Det finns ju annat (bra) som händer oxå.

Igår var vi på Peabtravet med Furre som startade i Bodbäckspålles serie. Oturligt nog blev det "bara" en femteplats, så ska han vara med i finalen måste han delta i ännu ett kval... "/ Och det betyder att vi missar Greivins Minne den 14 augusti, med 70,000 i förstapris.
Vi prövade ny balans, vilket funkade bra, men med värmningarna blev det nog ett litet missförstånd. Jag tror att Ove (som körde) trodde att jag varit ute och värmt i lite högre tempon (vilket förmodligen skulle ha varit självmord, Furre var taggad), så han kände bara som snabbast på honom...
Det blev ett spännande lopp då Furre gick upp i ledningen andra varvet, men sedan galopperade sista kurvan. Förmodligen gick det väl lite för fort, och Ove ville inte släppa till storfavoriten Soling.

Boel kämpar på uppe i berget, och det går framåt med stormsteg. Hon är rätt smart, bruden, och hon tycker nog att det är rätt kul att jogga på lite fortare. Vi har hittat ett ännu högre snäpp i tempo där hon travar riktigt bra, så premieloppet känns mer och mer verkligt.

Snurran tar jag det fortfarande lugnt med, men hon ser bättre ut i hullet nu, har fått lite kurvor över ryggen och korset. Hästen har lätt för att bygga muskler, annars hade hon nog inte lagt på sig av så här lite träning. Jag saknar Jänta-ridningen just nu, oj så kul det hade varit att dra en repa över ängen eller hoppa en bana eller skutta ute i skogen. Eller bada, för den delen.

I helgen dansade och log Piteå. Eller söp och spydde, om man ska gå efter det namnet.
Det sistnämnda var inget för mig, jag hörde till den första gruppen, även om jag knappast kan påstå att jag var ngt vidare nykter.
Kul hade vi iaf, massor med bra artister, varav Takida och Uggla utan tvekan tog hem priset för bästa. Vi hittade även folk att förfesta med, folk från Sandbackaskolan faktiskt, och det var riktigt sköna killar som även var socialt dugliga i nyktert tillstånd.

Trist nog verkar jag få ge upp objektivet som jag så länge väntat på. I sista mailet till säljaren skrev jag att det var fullt förståeligt om han inte ville skicka objektivet med posten, och sen dess har jag inte hört av honom. Trist, men å andra sidan kan jag behöva spara på lite slantar, de har gått åt som smör sista månaden...

Nu hade jag nästan tänkt mig ut på en promenad i det fetfina vädret och arbeta lite mer på min bränna, som faktiskt är fullt duglig. Sen blir det stallet på eftermiddagen, förmodligen till och med åt kvällshållet eftersom att det är så varmt idag.
Imorgon ska vi förhoppningsvis kunna köra bort ett eller två onödiga skåp, lite mer skrot, och så nästa torsdag ska Boel vaccineras igen. Tror även Furre skulle snabbjobbas onsdag kväll. Och så funderade jag på att föreslå en tvätt av stallet, det har börjat stinka oroväckande mkt ammoniak...

Inga kommentarer: