söndag 13 juli 2008

Överaktivitet i fingrarna klockan 2 på natten.

Höintaget, som jag inte såg fram emot, blev inte något jag vill se bak på heller. Blött och tungt, slit och släp, allt för dessa hästar. Vanligt torrt hö brukar gå på 1 ton/lass, nu trodde gubbarna på 2 ton, det säger väl det mesta?
Och för att antyda ytterligare så hade jag en muskelknut i högra sidan av ryggen, och vågade knapt ta i någonting med händerna dagen efteråt, då sved det något fruktansvärt.
Nej, nej, tänk om man skulle försöka missa höintaget nästa år? Eller hyra in ngn svart i mitt ställe?

Jag som bestämt mig för att det skulle vara färdigfestat efter Musik vid Malån fick svälja tillbaka det i fredags, då det blev middag och alkoholintag i Adak hos Swahn. Agnes (hon som faktiskt hann ta körkortet) var med, och så 2 grabbar. Det hela var kul, även om målsättningen nog var lite olika hos oss brudar och de 2 ligisterna.

I stallet är det storstädningen på G nu. Faktum är att den redan startat, och stallet börjar se riktigt profissionellt ut, med täckeshängare och krokar vart man än tittar. Får ta en bild och lägga upp här sen när allt är klart.
Boel har äntligen fattat att man kan trava snabbt, och att det inte gör någonting om någon håller en i munnen. Allt som krävdes var 2 vilodagar, sen hade hon listat ut det hela. Så nu finns viljan där, så fort hon bara får ordning på alla ben och kroppsdelar ska vi nog kunna springa 2-minuterstempo.
Snurran och Älvan får nu stadig motion, Jänta under militärsadeln, Älva på släp. Jänta fick trava på kommando för första gången idag (hon har bara fuskat tidigare), oj, oj, oj, vad öronen växte framåt-uppåt. Sånt trodde jag bara kunde hända då vi hoppade, men där tog jag allt fel. Stoppsträckan blev lång, men kul att hästen blev lycklig iaf.
Grabbarna Grus är båda två halta, så där får vi se vad som händer.

Och nu måste ni hålla i er, nu kommer ett riktigt drömögonblick för den lilla hästtjejen!
Idag när jag skulle hämta in Birk SPRANG han upp genom hagen för att möta mig! Gosh, jag blev rent av lite tårögd!

Min kompis Anton har inofficiellt tagits ifrån den titeln, han har nämligen tänkt bli vuxen! Eller så vill han iaf verka, och sånt ger inga pluspoäng hos mig, om jag säger så.
Tanken på att man kanske skulle försöka mogna till sig passerade min hjärna på min 18-årsdag, men den stannade inte mer än en nano-sekund (jag har läst Fysik A; det är mkt lite tid), så jag är fortfarande en 15-åring, enda skillnaden är bara att jag har en 18-årings alla privilegier.
Det är väl för tur att jag har andra vänner som oxå valt att stanna på lägre åldrar.

Fast sen måste jag säga emot mig själv lite grann, för idag tittade Magdatjo och jag på hus uppe i Ytterberg. Allt är färdigplanerat, jag ska ta Arne & Ruts hus, och när den dagen kommer är det nog tänkt att jag ska vara en tvättäkta medborgare med bil och jobb och den fantastiska möjligheten att rösta. Tur att det inte är alltför bråttom dit.

Nu ska jag gå och lägga mig, för imorgon finns mycket att göra.
Prio 1 blir städningen i stallet, men prio 2 är minst lika intressant. Jag har nämligen hittat en nästan-domare på Nordiska Ridhästar!!! Så jag ska uppställnings-fota hela stallet och lägga upp bilder, blir jätteintressant att höra utlåtandena från henne, då får man ju även lite hum om hur det kommer att låta på visningen av Baron och Boel i höst!

Inga kommentarer: