onsdag 24 september 2008

Ett eller flera tecken från ovan?

Matteprovet i tisdags gick mest åt skogen. Jag inbillade mig själv att jag pluggat såååå bra, men det visade sig vara helt fel när jag satte mig ner vid provpapprena. Nåja, förhoppningsvis kan jag diskutera med läraren om en komplettering av ngt slag.
Desto bättre gick snabbjobbet med Boel, som skötte sig väldigt bra. Har varit orolig ett tag över att hon ksk har känningar i kroppen, då hon inte varit jättemotiverad till träning, men ngra sådana tendenser visade hon inte igår. Iofs travade hon väl inte helt perfekt hela vägen, men sista heatet på 2x500 m stämde det riktigt bra. Då körde vi 2.10-tempo både på bort- och hemväg. Ganska najs. Ett heat före det gick hon 2.06 hem. Mkt najs.

Var ute med den lilla svarta även idag, tillsammans med Baron joggade vi upp över kalhygget för att sedan dra på lite längs raksträckan hem. Igen. Men Boel låg på som bara den och hängde med Baron hela vägen. Hon tog sig ngn galopp, 3 språng, sen ställde hon sig blixtsnabbt då jag släppte efter på tömmarna. Hästen är smått otrolig på det sättet.
Nu ska hon få vila 2-3 dagar och sedan gå lugnt söndag, måndag för att sedan snabbjobba tisdag. Därefter blir det nog snabbjobb inne på Skelleftetravet lördag. Lite dåligt är att jag måste skicka iväg henne med Arne och Furir, kan själv inte följa då jag redan bokat upp mig på 18-årsfirande den dagen. Nåja. Inte hela världen. Hon lär ju ska snabbjobbas igen.
Följer med nu på lördag istället då Furir och Baron ska in. Bill och Bull. Lill-grisen och Tvålen.
Kärt barn har många namn.

Den 9-10 oktober är det avelsvärdering för kallblodshingstar i Östersund. Åh, så gärna jag velat åka, men det är ju en bit, och jag vet inte om jag tyckte att hingstmaterialet i år var alldeles på topp... Men tydligen är antalet hingstar som är anmälda fler än vad det varit på x antal år; hela 9 st. Jag tyckte det lät lite, å andra sidan är ju rasen inte gigantiskt stor...
Här är de (klippt från duktiga juvelens inlägg på Bukefalos):

Bleke Kongen f.2003, e. Nordli Svarten
Tot. 44 st 8-9-7, 24,9K - 25,0aK, 480.442 nkr

Feseth Lynet f. 2001, e. Järvsöfaks
Tot. 89 st 32-9-9, *24,3M - 21,1aK, 1.041.010 nkr

Hibogubben f. 2004, e. Järvsöfaks
Tot. 16 st 7-3-3, 27,4M - *28,0K, 354.500 sek

Ivarsqvick f. 2005, e. Qvadrigo
Tot. 10 st 0-3-0, 30,2aM - 33,6M, 91.500 sek

Love f. 2001, e. Sjefen
Tot. 66 st 12-8-10, *25,1M - 24,9aK, 733.350 sek

Joker Elden f. 2003, e. Lome Elden
Tot. 38 st 8-10-6, 25,4M - *25,9aK, 614.885 nkr

Odin Tabac f. 2003, e. Moe Odin
Tot. 27 st 12-6-1, 24,8K - *24,6aK, 531.000 sek

Trolldin f. 2005, e. Moe Odin
Tot. 9 st 3-2-0, 28,3K - *32,1M, 118.500 sek

Saras Tofte f. 1995, e. Braute
Tot. 191 st 32-22-18, 22,3K - 21,0aK, 1.721.746 nkr

Som ni ser är det Elding och Järvsöfaks som dominerar, därför tyckte jag det var lite kul med en Qvadrigo-hingst. Tyvärr tror jag inte han går igenom, med tanke på de klena prestationerna, men man kan ju alltid hålla tummarna! Saras Tofte borde de väl inte säga nej till, men man vet ju aldrig. Hade varit lite kul ändå, Braute-Pål Lunar funkar ju på Elding- och Järvsöfaksston.

Appropå hingstar...
Det kom fram tidigare i veckan att Alm Viktor ska stå hos Jan-Olov Persson nästa år. Som ett tecken från ovan, eller?! Här har jag gått och pratat om Alm Viktor och Gonagas hela året, och så visar det sig att en ska stå i Sverige! Kan säga att jag är hyggligt sugen på att köpa ut Boel och betäcka till våren...
Hästen ska tydligen vara snyggare live än på bild, men jag tycker att han duger gott och väl som han ser ut nu oxå. 1.57 i mkh, och helbror till Alm Rau Jo, det tragiskt bortgågna fenomenet till kallblod. Dessutom helt Elding- och Järvsöfaksfri. (tyvärr blir inavelskoefficienten rätt hög ändå, både Boel och Viktor har rätt höga sådana själva)
En duktig travare oxå, ska jag väl ksk nämna, men liksom alla Alm-hästar är han rätt tufft tagen och tävlade bara till 5-årssäsongen, då han gick 22.8. Jag undrar smått om Persson ska försöka sätta igång honom för tävling, men det är väl för mkt att hoppas på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Okej, "Ivar" (Ivarsqvick), har ingen seger ännu, men att kalla en fjärdeplats i Kriteriet för dåliga prestationer är väl lite snålt?? =) Jag är visserligen partisk som uppfödare, men ändå.. Han har tagit pengar i alla felfria starter och endast galopperat en gång (galoppsteget i första starten kom då banan släppte på ett ställe).
Nåja, vi får se på fredag vad nämnden säger... nervöst!!
mvh Emma